Työnantaja – työsuhteen perusasiat kuntoon!

Työnantajana olemiseen liittyy paljon sääntöjä ja velvollisuuksia. Työsuhteessa palkanmaksun lisäksi työnantajan tulee esimerkiksi huolehtia työturvallisuudesta, edistää työntekijöiden keskinäisiä suhteita työpaikalla sekä olla selvillä työsopimuksen solmimiseen ja päättämiseen liittyvistä säännöistä.

Varsinkin työntekijän palkkaamiseen ja työsuhteen päättämiseen liittyy paljon sääntelyä, joka olisi syytä huomioida aina, kun työsuhteita ollaan luomassa tai päättämässä. Esimerkiksi määräaikaista sopimusta ei voi tehdä ilman perusteltua syytä, ja jos työsuhde on työnantajan aloitteesta tehty määräaikaiseksi ilman tällaista perusteltua syytä, on työsuhde lain silmissä toistaiseksi voimassa oleva. Tällaisen työsuhteen päättyminen työnantajan näkemyksen mukaisesti määräajan umpeuduttua voisi johtaa työnantajan korvausvelvollisuuteen toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen perusteettoman päättämisen vuoksi.

Toinen työntekijän palkkaamiseen liittyvä huomioitava seikka on koeajan käyttäminen. Koeajasta on hyvä sopia työsopimuksesta selkeästi, sekä selvittää sen tarkoitus työntekijälle. Koeaikana työsopimuksen purkaminen on helpompaa kuin työsuhteissa muuten, mutta työnantajan oikeus koeaikapurkuun ei ole rajoittamaton.

Kun työnantaja haluaa päättää työsuhteen, on siitä annettava työntekijälle ilmoitus. Työsuhteen päättämisilmoitus on laadittava huolellisesti, jotta irtisanomis- tai purkamisperuste ei jää epäselväksi. Epäselvästi laaditun ilmoituksen vaarana on, että työnantajan tarkoittama asiallinen irtisanominen näyttääkin perusteettomalta purkamiselta, ja työnantaja on jälleen velvollinen maksamaan työntekijälle korvauksen työsuhteen perusteettomasta päättämisestä.

Työnantaja voi välttyä epämiellyttäviltä yllätyksiltä laatimalla huolellisen työsopimuspohjan ja tekemällä harkittuja ratkaisuja työsuhteiden päättämisen suhteen. Myös lakimiehen käyttäminen sopimuspohjien ja irtisanomiskäytäntöjen lainmukaisuuden tarkistuttamiseen aika-ajoin on suositeltavaa.

Milloin olla yhteydessä lakimieheen?

Työnantajana kannattaa olla yhteydessä lakimieheen matalalla kynnyksellä, sillä työnantajan toimintaa sääntelevät säännöt ovat tiukkoja. Lakimieheen kannattaa ottaa yhteyttä ainakin kun:
– Olet palkkaamassa ensimmäisen työntekijän
– Haluat palkata työntekijöitä määräaikaisilla työsopimuksilla
– Harkitset työntekijän irtisanomista tai työsopimuksen purkamista

Asianomistajana rikosasiassa

Osakeyhtiön lopettaminen selvitysmenettelyssä