Yritysten lakiasiat

Tarvitsit sitten pikaista neuvontaa tai avustajaa oikeudenkäyntiasiaan, voimme auttaa sinua. Meiltä saat juridista konsultaatiota haluamassasi laajuudessa esimerkiksi yritysjärjestelyihin, henkilöstön sitouttamiseen, työsuhteiden päättämiseen tai ihan vain asiakirjan tarkistamiseen. Laaja kokemuksemme oikeudenkäyntiasioista kattaa esimerkiksi seuraavia aihealueita: työsuhderiidat, vahingonkorvaus, rakentamiseen liittyvät erimielisyydet, talousrikokset ja työsuojeluasiat.

Työsopimukset

• Hyvässä työsopimuksessa huomioidaan mahdollinen tarve kilpailu- ja rekrytointikielloille sekä sovitaan salassapidosta ja hyödyntämiskiellosta.

Ehtojen noudattamista voidaan tehostaa sopimussakolla.

Työoikeudelliset asiat

• Työn tekemisen olosuhteet voivat muuttua mitä moninaisimmista syistä. Oli kyse sitten ulkoisista tai sisäisistä tekijöistä, huolehdimme, että muutokset tehdään lakeja noudattaen.

Työsopimuslain lisäksi esimerkiksi yhteistoimintalaki ja työehtosopimukset asettavat sääntöjä sille, miten työsuhteiden ehtoja voidaan muuttaa.

Sopimusehtojen tarkastaminen

• Ilman juristia laadituissa sopimuksissa voi olla esimerkiksi ongelmana se, etteivät ne sopimusrikkomustilanteessa anna suojaa sopimusta rikkovan sopimuskumppanille.

Sopimusehtojen tarkistamiseen kuuluu sopimuksen läpikäyminen, kommentointi sekä pienten muutosehdotusten laatiminen.

Osakassopimus

• Osakassopimuksella sovitaan monista asioista, kuten miten osakkeita saadaan tai pitää luovuttaa, ja miten uusia osakkaita otetaan mukaan yhtiöön. Ilman osakassopimusta osakkeen omistamista koskevat vain osakeyhtiölain säännöt, jotka eivät esimerkiksi sisällä velvollisuutta työntekoon yhtiössä.

Tyypillisesti osakassopimuksiin otetaan mukaan työntekovelvoite yhtiössä, sekä velvollisuus myydä osakkeet takaisin yhtiölle tai muille osakkeenomistajille, jos osakkeenomistaja lopettaa työskentelyn yhtiössä. Tämän tyyppisillä ehdoilla osakkeiden omistaja sitoutetaan yhtiöön.

Osakassopimuksella voidaan sitouttamisen lisäksi määrätä yhtiön päätäntävallan käyttämisestä ja osakkeidenomistajien toimintatavoista. Hyvä osakassopimus ottaa huomioon yhtiöjärjestyksen ja on vuoropuhelussa sen kanssa. Nämä asiakirjat täydentävät toisiaan yhtiön asioiden järjestämisessä.

Osakassopimuksiin sovellettavaa selkeää erityislakia ei ole olemassa, vaan niissä noudatetaan sopimuksen ehtoja sekä yleisiä sopimusoikeudellisia periaatteita. Tämän vuoksi osakassopimuksiin otetaan usein säännöt sopimussakosta, jonka osakassopimuksen rikkoja joutuisi maksamaan. Jos sopimuksessa ei ole sovittu sopimussakosta, voi käydä niin, ettei sopimuksen rikkomisella ole rikkojalle käytännössä mitään negatiivisia vaikutuksia. Tältä voidaan välttyä ottamalla sopimukseen mukaan ehto sopimussakosta.

Osakassopimuksen laatiminen edellyttää tarkkuutta ja osaamista, jotta sillä saavutetaan sen laatimisen tavoitteet. Sopimuksen tarkoituksena on luoda yhteiset pelisäännöt sekä luottamusta osakkeenomistajien kesken, ja pahimmillaan epäselvä osakassopimus luo ristiriitoja tai kannustaa riitelyyn.

Tietosuoja-asiat

• Se yhtenäisti tietosuojaa ja henkilötietojen käsittelyä koskevia sääntöjä, mutta tietosuojat-asiat ja henkilötietojen suoja ovat edelleen tärkeitä teemoja yrityksille. Erityisen tärkeää yrityksille on pystyä osoittamaan, että ne noudattavat tietosuoja-asetuksen säännöksiä. Jos yritys ei pysty osoittamaan noudattavansa tietosuoja-asetuksen velvoitteita, se voi aiheuttaa hallinnollisia seuraamuksia yritykselle.

Jokaisella yrityksellä, joka käsittelee säännöllisesti henkilötietoja, tulee olla laadittuna seloste henkilötietojen käsittelytoimista. Yritykset käsittelevät säännöllisesti esimerkiksi työntekijöidensä henkilötietoja. Kun yritys kerää tietoja asiakkaistaan tilausten käsittelyä varten, on kyse myös tällöin tietosuoja-asetuksen tarkoittamasta henkilötietojen käsittelystä.

Yritysten pitää myös informoida henkilötietojen käsittelystä niitä, joiden henkilötietoja käsitellään. Informaation on oltava helposti saatavilla kirjallisessa muodossa. Tyypillisesti tämä toteutetaan verkkosivuilla olevilla henkilötietojen käsittelyn tietopaketeilla, joihin asiakkaiden kanssa tehdyissä sopimuksissa viitataan.

Voimme auttaa yritystäsi laittamaan tietosuoja-asetuksen mukaiset velvollisuudet kuntoon. Laadimme tarvittavat asiakirjat ja tiedotteet sekä käymme läpi yrityksen toiminnassa huomioitavia tietosuojaseikkoja.

Työsuhderiidat

• Myös työehtosopimukset tuovat oman lisänsä työsuhderiitoihin. Toimistollamme on pitkä kokemus sekä työntekijä- että työnantajapuolen avustamisesta työsuhteisiin liittyvissä riidoissa.

Tyypillisimmin työsuhderiidassa on kyse työsuhteen päättämisestä ja sen laillisuudesta. Työsuhteen päättämiseen liittyy useita vaiheita ja selvitettäviä seikkoja, minkä vuoksi päättämisen laillisuus monesti kyseenalaistetaan. Tämän vuoksi työnantajan kannattaisi olla yhteydessä juristiin jo ennen työsuhteen päättämistä, jotta prosessi varmasti menisi oikein.

Myös palkanmaksuun, erilaisiin lisiin tai päivärahoihin ja erityisesti työsuhteen päättyessä maksettavaan palkkaan liittyvät erimielisyydet ovat yleisiä. Esimerkiksi työntekijän oikeus odotusajan palkkaan, jos palkanmaksu viivästyy työsuhteen päättyessä, tulee osapuolille joskus yllätyksenä.